Eén van de hoofdredenen voor het zwakke economische herstel van Nederland ligt bij de jarenlange krimp van de consumentenbestedingen. Maar ook daar lijkt de bodem in zicht.
Sinds de kredietcrisis van 2008 maakt Nederland eigenlijk één lange periode van economische malaise mee. Perioden van krimp worden afgewisseld met marginale groei.
Een belangrijke onderliggende reden is dat Nederlanders moeten afkicken van hun schuldverslaving, waarbij vooral de combinatie van hoge hypothekenschulden en dalende huizenprijzen de afgelopen jaren fnuikend werkte. Zeker omdat ook de werkloosheid de afgelopen jaren fors is opgelopen.
Maar op een aantal punten lijkt nu toch een kentering zichtbaar. Huiseigenaren zijn nog hard bezig met extra aflossingen op woninghypotheken om hun financiële positie te versterken, zo signaleerden Rabobank en ABN Amro donderdag en vrijdag. Maar de periode van radicaal bezuinigen lijkt voorbij.
Nederlanders schroeven uitgaven niet meer terug
Vrijdag bleek dat huishoudens ook in juni van dit jaar ongeveer evenveel hebben besteed aan goederen en diensten, vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, zo maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend.
Ook in april en mei lagen de bestedingen ongeveer op hetzelfde niveau als een jaar geleden. Daarmee blijft de consumptie van Nederlanders nu al drie maanden op rij stabiel.
(grafiek: binnenlandse consumptie huishoudens)
De stabilisatie van de consumptie volgt op bijna drie jaar van vrijwel onafgebroken krimp. Ten opzichte van de hoogconjunctuur in het tweede kwartaal van 2008 ligt de consumptie ongeveer 5 procent lager.
Net zoals in de voorgaande maanden werd de consumptie in juni nog gedrukt door een lager aardgasverbruik. Huishoudens verstookten minder gas dan een jaar eerder. Zonder het verbruik van energie zou de consumptie in de eerste helft van 2014 licht gegroeid zijn.
Consumenten gaven in juni 0,8 procent minder uit aan duurzame goederen, zoals kleding, schoenen, meubels en auto's. De uitgaven aan duurzame goederen waren de voorgaande maanden juist weer aangetrokken, na ruim twee jaar met een sterke krimp. Van alle bestedingen zijn die aan duurzame goederen het meest gevoelig voor de conjunctuur.
Aan voedings- en genotmiddelen gaven huishoudens 2,6 procent meer uit dan een jaar eerder. Aan overige goederen, waaronder gas, besteedden ze 4,6 procent minder. Ten slotte gaven consumenten aan diensten 0,6 procent meer uit dan een jaar geleden.
Omslag werkloosheid
Om de economie echte een impuls te geven, is groei van de consumptie hard nodig. Het is koffiedik kijken wanneer die omslag plaats vindt, maar positief is in ieder geval dat de arbeidsmarkt signalen van herstel toont.
Donderdag meldde het CBS bijvoorbeeld dat de werkloosheid voor de derde maand op rij is gedaald. Het niveau van de werkloosheid is met 8,2 procent nog altijd hoog, maar de daling van de werkloosheid wordt inmiddels gedreven doordat banengroei en niet meer doordat ontmoedigde werklozen ophouden met zoeken.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl